måndag 26 mars 2012

Kritik byggs på fakta



Snälla Andreas Häggström, när man ska kritisera så ska man göra det på fakta, annars blir det pinsamt.
Har läst Andreas blogginlägg om Djurgårdens spelare och deras inställning och håller helt med i det utlägget. Men när han skriver att Djurgårdens eventuella bortfall från Elitserien är en 08-grej så är han helt ute och cyklar. Då har man inte riktigt koll på läget.

Att det bara är vi Stockholmare och 08 journalister som blir drabbade om Djurgården inte spelar i elitserien nästa år stämmer inte. Visst att alla ortsbor runt om i landet gläds åt Djurgårdens motgångar och inte bryr sig just nu är helt klart, men det kommer drabba dom också när nästa säsong dra igång med ett elitserien utan Djurgården.

Varför?

Svaret är enkelt, Varumärke, marknadsvärde och framför allt "PENGAR".

Det finns ingen idrotssklubb eller lag som har ett sånt högt marknadsvärde som Djurgården inom svensk idrott och specielt inte i elitserien. Jag sitter och jobbar med Massmedialt värde för jämnan ang hockey i Sverige, och utan konkurrens ligger Djurgården i topp. Sen kommer inget, sen kommer inget, sen kommer Tre kronor, sen kommer inget och sen kommer de övriga hockey klubbarna. Det är fakta, och vad innebär detta? Jo helt enkelt, i Stockholm finns volymen, volymen av fans och människor inte bara Djurgårds fans utan många är inflyttade med andra lag som favoriter. Djurgården har en av landets största supporterklubbarna med fans över hela Sverige, finns ingen klubb, jo kanske Leksand, som har så mycket fans utspridda runt om i vårt avlånga land.

Djurgården sitter på hockeyligans starkaste varumärke. Ett uttåg från elitserien sänker värdet på elitserien, så jag kan bara tänka mig hur mycket naglar det bits uppe på hockeyligan för att inte Djurågrden ska åka ut, och vad ledningen på CANAL+ känner ska man nog inte prata om. För dom är det enormt nederlag om Djurgården åker ut. För Stockholm är storstan här finns människorna , här finns volymen, och då menar jag inte dom som kommer på matcherna utan alla dom som hejar på sitt Djurågrden som köper kanal abonemang för följa Djurården. Som sagt pengarna är makten. Varför tror ni att Djurgården syns så mycket i media, jo Djurgården säljer. Alla angagerar sig i Djurgården vara sig man är Djurgårdare eller ej, se bara dabatten som pågår nu, hur vida ligan klara sig utan 08:orna. Djurgården berör och angagerar.

Kolla hur det ser ut nu, Djurgården får mest media utrymme i hela kvalserien, ja dom har mer media utrymme än finalspelet i Elitserien. I en undersökning man gjorde för något år sen så frågade man ett antal hockeyspelare runt om i olika lag i Elitserien vilket lag man helst åker och slår på bortaplan. Man blev inte förvånad att hela 60% svara Djurgården. Det finns inget lag man hellre vill slå än Djurgården borta i Stockholm.

Av hockeyligans totala omsättning står Stockholm för 40% och av dessa så står enbart Djurgården för 30%, jag skulle vilja se Karlskoga ersätta dessa 30%. För starkt varumärke höjer marknadsvärdet. Ett starkt marknadsvärde innebär pengar. Pengar är det som får hockeyn att frodas.

Jag förstår att ni runt om i landet tänker på ert lokala lag och nu för stunden, men i den stora världen och den stora snurra som hockeyn är så är ett Elitserien utan Djurågrden inget som ligan önskar sig, och det ska bli intressant och se vad som händer om Djurgården nu missar en elitserieplats. Några som hoppas och gnuggar händerna är Viasat.
Red: Tomas Sangheim

Läs hela Andreas Häggströms blogg här...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar