måndag 20 februari 2012

Syndabock

Det är så skönt, jag mår så mycket bättre. Syndabocken har verkligen en stor betydelse. Det finns inget bättre än att hitta en syndabock som man kan skylla sina problem eller andras problem på. Vi människor har alltid fungerat så, vi måste alltid hitta någon eller några att skylla på, det är vårat försvarssystem som funkar så, ett sätt att få oss själva att må bättre. Är man dessutom flera med samma tillhörighet med samma känslor så är det lättare att bli starka tillsammans om man kan hitta någon annan som syndabock.


(FOTO: Johanna Lundberg)

Jag fungera själv likadant, nu när det går dåligt för Djurgården Hockey så vill jag gärna skylla på någon, spelarna, hur kan man låta han spela, han kan ju för hel... inte åka skridskor. Tränarna, hur kan man ha honom i båset och hur kan han låta honom spela. Ja hur många syndabockar har det inte figurerat i ens huvud efter varje förlust.

Men en sak vet jag, det spelar ingen roll vad jag tycker eller tänker, för det ändrar inte på DIF:s läge och det finns inget jag kan göra åt det. Dom hamnar inte längre upp i tabellen bara för jag hittar syndabockar att skylla det på. Men det finns en sak jag kan göra, jag ska stå på läktaren och ge DIF mitt stöd.

För några säsonger sen så var det likadant i fotbollen, DIF var på väg ur allsvenskan, samma röster mot spelare och tränare höjdes. Slutade vi hoppas? NEJ. Slöt vi upp för DIF på matcherna? JA. Gick det bra? JA, och DIF är fortfarande kvar i högsta grad i allsvenskan.

Därför glädjer det mig att klacken är tillbaka för sitt Djurgården på dom resterade tre hemmamatcherna på Hovet. Att vi andra hängivna DIF.are får tillbaka vår härliga klack på läktarna och nu hittar vi inte syndabockar utan nu ser vi bara vinnare.
"Sjung för gamla Djurgården, .........."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar