söndag 8 september 2013

Ett Stockholmslag vidare i TV pucken.

I helgen har gruppspelet i den anrika TVpucken gått av stapeln. Och för de båda Stockholmslagen, Nord och Syd, så var det gruppspel på Stora Mossen i Stockholm. De båda lagen möte dessutom varandra i första gruppspelmatchen vilken Syd vann klart med 5-1. Lika mycket som syd imponerat och gått vidare till finalspel så floppade Nord som inte gick vidare utan slutar fyra i gruppen.

Syd som tar den sista finalplatsen efter att ha vunnit dagens sista match mot Göteborg. En match som var direkt avgörande vilket lag som skulle följa med helgens stora gigant Östergötland till finalspel i Oskarshamn i början av November. Ett Göteborg som absolut inte visade upp någon större tyngd. Är detta här det bästa som Götenet har, Sveriges näst största stad, så har dom problem med återväxten.

Det var fyra grupper som spelades i helgen där ettan och tvåan går till finalspel. Från À gruppen så var det som sagt Östergötland och Stockholm syd som gick vidare. I B gruppen, Småland röd och Västergötland. Ett Småland röd som krossade allt motstånd och som känns som en av favoriterna till att spela final. I grupp C gick Ångermaland och Västerbotten vidare och i sista gruppen, D, blev det Värmland och Dalarna. Värmland som också blir Stockholmsyds motståndare i kvartsfinal fredagen den 1/11 i Oskarshamn.

Jag har några reflektioner från helgens spel i Stockholm. För det första så blir jag så trött på den svågerpolitik som styr vilka som ska spela i Stockholms båda lag. Jag har följt Stockholms 98:or i 10 År. Att de spelare som spelar i de båda huvudstadslagen  är duktiga är det inget snack om, men det finns andra spelare som verkligen har förtjänat att spela TVpucken. Kolla bara på Stockholm Nord. Ett lag som inte ens tar sig vidare och med det utbudet dom har att plocka av. Det är inte på isen det avgörs utan i maktens korridorer i gångarna i Stockholms ishallar. Det finns också en hel del pengar som talar. Jag har respekt för er spelare som är i lagen, ni är duktiga spelare och jag önskar er all lycka i framtiden.

Det andra jag inte bara kan med är er föräldrar som står på läktarn och tror att ni supportrar. Men hur gör ni det. I dagens sista match mellan Stockholm syd och Göteborg så blev det gruff mellan lagen när det bara var 3 sekunder kvar av matchen. Då står det ett gäng hockeypappor på läktarn som uppmanar sina barn att gå in och ta en fight, att dom ska börja slåss. Ni har ingen respekt för sporten, ni har ingen respekt för era barn och ni har inte fattat vad hockey går ut på. Ni hör  inte hemma på läktarn på någon ungdomsidrott what ever, så sämst

Men jag vill sluta med något possessivt. Det underbara med ungdomshockeyn, dvs glädjen. Den glädje och entusiasm som finns hos dessa duktiga hockeyspelare. Den fina hockey de bjudit på. Detta är hockey när den är som bäst och jag bara njuter av att sitta på läktaren och få ta del av det jag bjuds på. Mumma.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar